صفحه اصلی
نقشه سایت
تماس با ما
مقام معظم رهبری
ریاست جمهوری
پایگاه دولت
پایگاه مجلس
EN
جهش تولید؛
با مشارکت مردم
!!!b1!!!
!!!b1!!!
درباره ما
معرفی سازمان تعاون روستایی استان همدان
اهداف و وظایف
ساختار سازمانی
مدیریت
معاونت
معاون اداری و مالی
معاون فنی و بازرگانی
مسئول دفتر نظام های بهره برداری
حراست
روابط عمومی
نمودار تشکیلاتی
گزارش عملکرد
گزارش عملکرد سال 1398
گزارش عملکرد سال 1399
گزارش عملکرد سال 1400
زیر مجموعه
ادارات شهرستانی
اداره تعاون روستایی شهرستان همدان
اداره تعاون روستایی شهرستان نهاوند
اداره تعاون روستایی شهرستان ملایر
اداره تعاون روستایی شهرستان کبودرآهنگ
اداره تعاون روستایی شهرستان رزن
اداره تعاون روستایی شهرستان تویسرکان
اداره تعاون روستایی شهرستان اسدآباد
اداره تعاون روستایی شهرستان فامنین
اتحادیه های استانی
اتحادیه تعاون روستایی استان همدان
اتحادیه تعاونی تولید روستایی استان همدان
اتحادیه تعاونی کشاورزی دامداران استان همدان
اتحادیه تعاونی مرغداران مرغ تخمگذار استان همدان
اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی استان همدان
اتحادیه های شهرستانی
اتحادیه های تعاون روستایی شهرستانها
نظام های بهره برداری
شرکت های تعاونی تولید روستایی
نظام صنفی کارهای کشاورزی
نظام صنفی کارهای کشاورزی استان همدان
قوانین و مقررات
قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد
استقرار فرآیند رسیدگی به شکایات
دستورالعمل ها
مزایده و مناقصات
مقالات و فایل آهای آموزشی
اطلاع رسانی در خصوص نحوه انعکاس و ثبت شکایات
ارتباطات مستقیم
ارتباط مستقیم با مدیر سازمان
ارتباط مستقیم با معاونین و کارشناسان
ارتباط مستقیم با بارزس معتمد سازمان
ارتباط مستقیم با روساء ادارات شهرستانی
سامانه ارتباط مردمی
ارتباط با ما
پرسش های متداول
میز خدمت الکترونیک
میز خدمت(ویژه ارباب رجوع)
معرفی خدمات
صدور مجوز تشکیل شرکت های تعاونی تولید روستایی کشاورزی
آموزش اعضاء،کارکنان و ارکان تشکل ها ، شرکت های تعاونی روستایی و کشاورزی زنان
تامین و توزیع نهاده های کشاورزی
خرید و فروش محصولات کشاورزی (خرید تضمینی و توافقی محصولات دامی، زراعی و باغی)
ابطال مجوز تشکیل شرکت های تعاونی تولید روستایی وکشاورزی
ابطال مجوز واحد اعتباری بخش کشاورزی
نظارت بر استقرار وعملکرد نظام صفی کارهای کشاورزی
سامانه مدیریت خدمات دولت
شفافیت
اطلاعات ساختار سازمانی و مدیران
انتشار اطلاعات تفصیلی هزینهکرد سالانه دستگاه
انتشار جزئیات مرتبط با قراردادها
انتشار فهرست مناقصات و مزایدات
انتشار فهرست مجوزهای اعطایی توسط دستگاه
بیانیه ها
دستورالعمل به روزرسانی سایت
بیانیه حریم خصوصی
بیانیه توافق سطح خدمات
منشور اخلاقی
حقوق شهروندی در نظام اداری
مشارکت الکترونیک
راهبرد مشارکت مصوب
نظرسنجی الکترونیک(پیشنهادات و انتقادات)
تالار گفتگو
رای گیری برخط
نظرسنجی آموزش
نظرسنجی
زبان انگلیسی
دوباره تلاش کنید
سخن روز /
آیندۀ حکمرانی آب با مشارکت تعاونی های تولید و نظام صنفی کشاورزی ایران
1398/11/27
آیندۀ حکمرانی آب با مشارکت تعاونی های تولید و نظام صنفی کشاورزی ایران
1398/11/27
یادداشتی از : دکتر حسین شیرزاد
معاون وزیر جهاد کشاورزی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران
دیر زمانی نیست که "گارت هاردین" به تاثیر از یکی از اقتصاد دان بریتانیایی دوره ویکتوریایی، بنام "ویلیام فورستر لوید"، در سال 1968 مقاله «تراژدی مشاعات» را در تبیین تئوری "تراژدی منابع مشترک" و رفتارشناسی حضور منبع مشترک متناهی در بین تعداد زیادی از بهره برداران و تصمیم به این که تا چه اندازه از آن منبع مشترک می توان استفاده کرد؛ ارایه داد. نظریه وی، مالآمال از پیشفرضهایی پیرامون انگیزههای انسانی، قواعد حاکم بر بهره برداری از منابع مشترک و ویژگیهای ماهوی منبع مشترک، و مسئله خیر شخصی بود.هنوز هم پس از گذران پنج دهه، آموزهای بوم شناختی او الهام بخش تنظیمات طراحی برای مدیریت نظامهای منابع طبیعی در کشورهای توسعه یافته جهان به شمار می رود. طی سه دهه اخیر با رخ نمودن تدریجی و همه جانبه تنش های آبی و پدیده تغییر اقلیم در خاور میانه و شمال آفریقا ، مسئله مدیریت یکپارچه منابع آبی به مثابه مهمترین عنصر تولید در بخش کشاورزی ایران از عرصه خصوصی و محفل های تخصصی خارج شده و بدلیل مسئه غذا و امنیت غذایی امروزه به یک مطالبه در حوزه عمومی مبدل شده است. کمتر از یکدهه میگذرد که متوجه شدیم "مدیریت یکپارچه منابع آبی" برای اجرایی شدن، خود نیازمند زمینه مسئله مهمتری است بنام نظام "حکمرانی منابع آب"؛ که هنوز تکلیف خود را با آن روشن ننموده ایم. هنوز در گیر دوگانه (دولتی مقررات محور– خصوصی بازارمحور)؛ یا دایکاتومی (regulation -privatization) هستیم، در حالی که می دانیم که تجارب زیادی از عقیم ماندن مقررات، قواعد و تنظیمات کنترلی دولتی و همچنین تجارب عدیده ای از شکست های بازاری اتفاق افتاده و به راه حل سومی که همانا توجه به نهادها و تشکل های اصیل و پرسابقه در حیات روستایی کشور است،کمتر می اندیشیم.
پیامدهای آموزه های اصل چهار ترومن در سال 1341، اصول اول، دوم و دهم انقلاب سفید، که به انفکاک مسئولیت و مدیریت آب کشور از جامعه بهره برداران بومی و احاله آن به نهادهای متمرکز دولتی انجامید، ثمره ای جز حدود شش دهه مدیریت دولتی بر منابع آب کشور با رویکرد هژمونیک مبتنی بر "مدیریت عرضه محور با نگره ایی سازه محور"نداشته و سیاستهای اخیر مبنی بر جهت گیری به سوی"مدیریت تقاضا محور با نگره کالایی"؛ نیز نتیجه ای به غیر از آینده تروماتیک محیطزیست، تشدید منفی شدن بیلان آبی و سندرم کلوخه شدن و مرگ برگشت ناپذیر و فرونشست دشتها،سیطره امنیتی-قضایی، بالا بردن ناگزیر و تدریجی تعرفه مصرف آب، تشکیل بازار آبی غیرعادلانه و سرزنش کشاورزان و نظام کشاورزی کشور به عنوان مقصر اصلی بحران های آبی کشور به دنبال نخواهد داشت.دستگاه منحوس شاهنشاهی در همان سال 1349 با تصویب قانون تعاونیکردن تولید، و تاسیس شرکتهای تعاونی تولید روستایی با هدف بهره برداری حداکثری از منابع آب و خاک کشور و «قانون شرکتهای تعاونی روستایی» در سال 1350 دریافته بود که جهت گذار آرام از سیاستهای نادرست 7 سال گذشته(تشکیل وزارت آبوبرق سال 1342) ، باید هرچه سریع تر مدیریت بهرهبرداری از آب، ایجاد شبکههای آبیاری، زهکشی، مدیریت توزیع،احداث و نگهداری شبکههای انتقال آب، را به شرکتهای سهامی زراعی، کشت و صنعت ها و تعاونیهای تولید روستایی و کشاورزی واگذار کرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛ تعاونی های تولید روستایی که در 39 واحد متشکل از 214 قریه و مزرعه و عضویت9700 نفر زارع، تشکیل شدهبود، تنها به تعداد 20 واحد براساس تصمیم اعضا و موافقت وزارت کشاورزی تقلیل و مابقی منحل شد. تجدید حیات سازمان شرکتهای سهامی-زراعی و تعاونیهای تولید روستایی از سال 68 در وزارت کشاورزی وقت آغاز شد. در حال حاضر الگوی شرکتهای تعاونی تولید روستایی به عنوان فراگیرترین الگوی نظام بهرهبرداری در سطح کشور ، نسبت به سایر الگوهای نظام بهره برداری، از یک طرف با اقبال و استقبال جامعۀ بهرهبرداران، و از سوی دیگر از حمایت و پشتیبانی دولت برخوردار است. به طوری که با گذر زمان این الگو توانسته در سطح 1414 شرکت تعاونی تولید و 65 اتحادیه در سطح شهرستانی و استانی و ملی در 32 استان کشور، 311شهرستان و بیش از 6400 روستا دارای پراکندگی مقبولی باشد و به حدود 418 هزار بهرهبردار صاحب زمین کشاورزی دسترسی یابد و آنها را تحت پوشش قرار دهد. میزان اراضی کشاورزی تحت پوشش این تعاونیها بالغ بر3440000 هکتار میباشد که شامل 2600000 هکتار اراضی آبی و 840 هزار اراضی دیم میگردد. ضمناً حدود 800 هزار از اراضی آبی تحت پوشش را اراضی باغات تشکیل میدهد . تا پایان سال 1398 بیش از 1500 شرکت تعاونی تولید روستایی و 34 شرکت سهامی زراعی بخش قابل توجهی از نظام بهره برداری متشکل کشور را تشکیل می دهند. اما ازاین تعداد شوربختانه فقط حدود 110مورد با شرکتهای آب منطقهای قرارداد دارند، بنابراین رویکرد مدیریت مشارکتی در حفاظت و بهره برداری از منابع آب با مشارکت بهره برداران (حقابه داران و مالکان) در قالب تشکلها و تعاونیها و سیاست جلب مشارکت کشاورزان در سطح کلان حکمرانی و هم در سطح عملیات و بهرهبرداری تا کنون چندان موفقیتی کسب ننموده است و ما همچنان شاهد تعارض ، تضاد و شکافهای عمیق بین بهره برداران پاییندست و بالادست حوزه های آبریز و شکاف در درون جامعهی بهره برداران کشاورزی در محدوده شبکه های آبیاری و زهکشی، تضاد راهبردی بین بهره برداران و دولت در محدودهی یک شبکه آبیاری و زهکشی، تضادها در تأمین حقابهی زیست محیطی دریاچهها وتعارض درون جامعه ی کشاورزان و دولت در محدودهی یک سفره آب زیرزمینی میباشیم. بنابراین باید پذیریم که پیادهسازی نظام حکمرانی آب و اجرای پروژه مدیریت مشارکتی آب با تقویت نظام صنفی و تشکلهای واقعی و ریشه دار کشاورزی امکان پذیر بوده، و ارایه ، تدوین و تهیه دستورالعملها، آئیننامهها واستانداردهای لازم فنی و اجرایی، تنظیم تفاهمنامههای همکاری دولت و بخش خصوصی فقط با حضور تشکل های واقعی بخش کشاورزی که از سابقه 50 ساله در حیات روستایی ایران برخوردارند، امکان پذیر خواهد بود. از سوی دیگر، جدای از نهادسازی های فوق ، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از ابتدای دهه هشتاد شمسی، با درک تحولات و رویکردهای مشارکتی نوین بخش کشاورزی در فرآیند تحولات اجتماعی، اقتصادی کشور طی چند دهه اخیر ، مبدع ظهور انواع تشکلهای صنفی شده است. این تشکلها به عنوان گونهای از ساختارهای غیردولتی و نمادی از نهادهای مردمی و مدنی، جایگاه مهمی را در مدیریت منابع طبیعی جوامع توسعه یافته به خود اختصاص دادهاند. توسعه و استقرار تشکلهای صنفی کشاورزی را میتوان به عنوان عاملی مهم به منظور جهتدهی و ایجاد بسترهای مناسب برای مشارکت فعال افراد صنفی کشاورزی در ایفای نقشهای محوله در مدیریت منابع آبی به آنان محسوب نمود.اینگونه نهادهای اجتماعی با ماهیت غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی، تولیدکنندگان و بهرهبردارانبخش کشاورزی را تحت پوشش قرار میدهند و بنا به ماهیت فراگیری و عمومی بودن، میتوانند نقش و تأثیر قابل توجهی در روند توسعهبخش کشاورزی ایفا نمایند. بطوریکه از ابتدای تشکیل نظامهای صنفی تا پایان سال 1397 بالغ بر992000 نفر به عضویت نظامهای صنفی کشاورزی درآمدهاند. در همین زمینه تاکنون تعداد 856000 فقره پروانه فعالیت بر اساس 350 عنوان شغل، که طبق کدهای آیسیک بینالمللی شناسایی، استانداردسازی و طبقهبندی گردیده، برای اعضای نظام صنفی صادر شده است. در 417شهرستان و 32 استان نظام صنفی سازماندهی وتشکیل گردیده. علاوه بر این ساماندهی نظامهای صنفی کشاورزی در قالب برگزاری مجامع سالیانه و انتخابات در سال 1397 در330 شهرستان انجام شده است. این روند با رشد معقولی در سال 1398 دنبال شده است. بنابراین نظام صنفی کشاورزی کشور نیز بستر مناسبی برای پیگیری انواع سیاست های آموزشی، آگاهی بخشی، ترویجی، تشویقی و تنبیهی برای مدیریت و استفاده ی بهینه از منابع آب با تأکید بر مشارکت کلیه ی گروه های ذی نفع و کشاورزی کشور در جهت مصرف عاقلانه، بهینه و بازیافت آب به شمار رفته و دولت می
تعداد مشاهده خبر
201
بار
تصاویر مرتبط
tempShowtool_dorsaetoolsenews_sample_hamedanmain_block2319
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران
می باشد.
Powered by
Dorsa
Portal